رفع جوش و جای جوش +علت و درمان

رفع جوش و جای جوش و علت

درمان رفع جوش و جای جوش


مشکل جوش یکی از مشکلات شایع پوستی است، که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. جوش‌ها اغلب در نواحی پوستی که دارای غده های چربی فعال هستند، مانند صورت، پشت، گردن و شانه‌ها، شکل می‌گیرند. علل جوش زدن درافراد مختلف متفاوت و به فاکتورهای بسیاری وابسته است.

بسیاری از افراد جای جوش و جوش خصوصا در صورت، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. این مشکلات شامل التهاب، فرورفتگی، جای زخم و لکه‌های تیره رنگ است. جوش و جای جوش علل مختلفی بستگی دارد. همچنین برای رفع جوش و جای جوش، روش‌های مختلف درمانی وجود دارد. که در مقاله کلینیک لیزر مهر به علل جوش و راهکار های برای پیشگیری از جوش زدن خواهیم پرداخت.  به راه های برای درمان انواع جوش ها می پردازیم.

انواع جای جوش بر اساس نوع شکل و درمان آن

در بسیاری از موارد، ” اسکار ” به محل جای جوش یا زخمی که روی پوست باقی می‌ماند، گفته می‌شود. هنگامی که پوست آسیب می‌بیند، بدن سعی می‌کند با تولید کلاژن و فیبروبلاست، جای آسیب دیده را بازگرداند. اما گاهی اوقات، این فرآیند می‌تواند منجر به تولید بافت ناهمگن و غیرطبیعی شود، که به عنوان اسکار شناخته می‌شود. جای جوش‌ ها به چهار نوع تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

 جای جوش یا اسکار  قندیلی یا آیس پیک (Ice Pick Scars)

این نوع از اسکارها شامل لکه‌هایی است که عمدتاً در لبه‌های جوش یا آکنه‌ها شکل می‌گیرند و فرم دوخته شده‌ای دارند. این نوع از اسکارها عمیق و در برخی موارد خروجی بافتی ندارند.

اسکار قندیلی یا اسکار مثلثی، یک نوع از اسکارهای پوستی است. که به صورت عمودی و در عمق پوست شکل می‌گیرد. این نوع اسکار، معمولاً از طریق سوراخ‌های باریک و عمیقی که تا لایه میانی پوست (درم) ادامه دارد، شکل می‌گیرد. محل تشکیل اسکار قندیلی، ممکن است به صورت باز و بزرگ به نظر برسد و به دلیل تخریب بافت پوستی در طول فرایند تشکیل، پوست در محل آن نرمی و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد.

این نوع اسکار، معمولاً پس از کیست‌های عفونی یا سایر ضایعات پوستی که در عمق پوست و بافت زیرین آن قرار دارند و به سطح پوست می‌آیند، شکل می‌گیرد. طولانی‌مدت بودن این ضایعات و عدم درمان آن‌ها می‌تواند باعث تشکیل اسکار قندیلی شود. عوامل دیگری نیز مانند آسیب به پوست، برش یا سوختگی و حتی برخی روش‌های درمانی، مانند لیزر و جراحی، می‌تواند باعث تشکیل این نوع اسکار شود.

برای درمان اسکار قندیلی، می‌توان از روش‌های مختلفی مانند لیزر، جراحی و کرم‌های خاص استفاده کرد. هر چند که اسکار قندیلی قابلیت کامل ترمیم‌پذیری ندارد، اما با درمان مناسب می‌توان از پیشرفت و بهبود در وضعیت این نوع اسکار برخوردار شد.

رفع جوش و جای جوش

درمان رفع جوش و جای جوش

جای جوش  واگنی یا مربعی (boxcar)

این نوع اسکارها شامل لکه‌های مربعی و یا مستطیلی با لبه‌های تند هستند که در پوست غالباً عمیق تر هستند.

اسکار واگنی یا باکسکار (Boxcar)، نوع دیگری از اسکارهای پوستی است که به شکل ضایعات فرورفته‌ی گرد یا بیضی شکل مشاهده می‌شود. این نوع اسکار، دیواره‌های عمودی دارد و به پوست حالت ناهموار و سوراخ سوراخ (آبله رو) می‌دهد. در مقایسه با اسکارهای قندیلی، دهانه‌ی این اسکارها عریض‌تر است و شکل ظاهری متفاوتی دارد.

نحوه تشکیل جای جوش واگنی، مشابه اسکار قندیلی است. زمانی که یک واکنش التهابی (مثل آنچه در زیر برخی جوش‌ ها رخ می‌دهد. باعث از بین رفتن کلاژن‌های بافتی شود، بافت پوستی تحلیل می‌رود. کلاژن‌ها سیمان بین بافتی ما هستند و وقتی از بین بروند، بافت‌های زیرین پوست نمی‌توانند بافت‌های بالایی را حمل کنند. به این ترتیب، محل‌های پراکنده‌ای در پوست فروپاشیده و اسکار واگنی شکل می‌گیرد.

جای جوش واگنی می‌تواند سطحی یا شدیدتر باشد.  در صورت عدم درمان مناسب، باعث ایجاد مشکلات ظاهری و روانی برای فرد مبتلا شده باشد. برای درمان این نوع اسکار، از روش‌های مختلفی مانند لیزر، جراحی و کرم‌های خاص استفاده می‌شود. به علاوه، مراقبت مناسب و استفاده از محصولات ضدآفتاب و تغذیه‌ی مناسب، می‌تواند به اصلاح و بهبود وضعیت پوست کمک کند.

اسکار یا جای جوش گرد یا چرخشی (rolling)

این نوع از اسکارها یا جای جوش ها به صورت منحنی و گرد شکل هستند.  و فرمی شبیه به تکه‌های روغن شده روی پوست دارند.

روش‌های درمان جای جوش گرد شامل پانچ گرافتینگ، تزریق ژل و استفاده از لیزرهای جوانسازی هستند. با استفاده از برش پانچی می‌توان اسکارهای واگنی را درمان کرد. همچنین با بالابردن پانچی نیز می‌توان بهبود آن‌ها را دید. تزریق ژل یا فیلرهای پوستی نیز به عنوان روش رایج درمان جای واگنی جوش استفاده می‌شوند. این روش حجم به بخش‌های مختلف پوست می‌دهد و باعث بالابردن پوست زیر اسکار واگنی می‌شود تا هم‌سطح با نواحی مجاور شود.

رایج‌ترین روش درمان جای جوش چرخشی یا گرد استفاده از تزریق ژل یا فیلرهای پوستی است. البته عیب این روش این است که دائمی نیست و بین ۱۸ ماه تا ۲ سال (بسته به فیلر یا ژل استفاده شده) ماندگاری دارد.

روش درمان جای جوش دیگر، استفاده از لیزرهای جوانسازی است. این لیزرها به دودسته Ablative و Non-Ablative تقسیم می‌شوند. لیزرهای، مثل لیزر کربن دی اکسید فرکشنال یا لیزر ابریوم یاگ، خاصیت لایه برداری دارند. و باعث بالابردن پوست زیر اسکار واگنی می‌شوند تا هم‌سطح با نواحی مجاور شود. عیب این روش دوره‌ی نقاهت یا ریکاوری نسبتاً طولانی است که حدود ۲ هفته می‌باشد.

زخم‌های گوشتی یا اسکارهای کلوئیدی

این نوع از اسکارها برخلاف سایر نوع اسکارها، ممکن است با شکل و حجم متغیری روی پوست شما شکل بگیرند.  و عمدتاً به دلیل ترمیم زخم‌های عمیق پوست ایجاد می‌شوند.

زخم‌های گوشتی یا اسکارهای کلوئید شکل نوعی از ضایعات پوستی هستند که به علت تولید بیش از حد کلاژن در محل زخم به وجود می‌آیند. این نوع اسکارها بر خلاف اسکارهای هایپرتروفیک، از زخم اصلی بزرگ‌تر می‌شوند و می‌توانند تا مدت‌ها بعد از خوب شدن زخم رشد کنند. همچنین، پوست افرادی که دارای تمایل به تشکیل این نوع ضایعات پوستی هستند، مستعد تشکیل زخم‌های گوشتی است.

برای درمان جای جوش برآمده و زخم‌های گوشتی، روش‌های مختلفی از جمله استفاده از کرم‌های استروئیدی (کورتونی)، ژل‌های سیلیکونی، کرایوتراپی (فریز کردن اسکار با نیتروژن مایع)، لیزر PDL و تزریق‌هایی که باعث تحلیل رفتن اسکار می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، مشکل این روش‌های درمانی این است که می‌توانند باعث بدتر شدن اسکار یا زخم گوشتی بشوند، بنابراین نیاز به تجربه و دانش بالای پزشکان و متخصصان پوست می‌باشد.

اخیراً پژوهش‌هایی نشان داده‌اند که استفاده از تزریقات پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) و یا سلول‌های بنیادی می‌تواند به عنوان یک روش درمانی جدید برای کاهش اسکارهای کلوئیدی و زخم‌های گوشتی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، روش‌های درمانی با استفاده از لیزرهای دیگری همچون لیزر CO2 نیز جهت درمان این نوع ضایعات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درمان جوش

علت جوش و جای جوش

انواع لیزر جای جوش و درمان آن

در دسته‌بندی انواع لیزر جای جوش، دو نوع اصلی لیزر تخریبی و غیرتخریبی قابل ذکر هستند.

لیزر جای جوش غیر تخریبی

روش لیزر جای جوش غیرتخریبی، از لیزر مادون قرمز برای رفع جای جوش استفاده می‌کند. در این روش، گرمای ناشی از لیزر، باعث تحریک تولید کلاژن و تشویق رشد سلول‌های جدید برای جایگزین شدن با بافت آسیب‌دیده می‌شود. این روش جزء روش‌های کمتر دردناک و دارای زمان تعافی کوتاه‌تر است.

لیزر فرکشنال

لیزر فرکشنال، برای رفع اسکارهای آکنه ضخیم و ناهموار بسیار مناسب است. این نوع لیزر جای جوش با رفع بافت‌های ناهموار پوستی، ظاهر پوست را صاف می‌کند. و با هدف قرار دادن رنگ‌دانه‌های قهوه‌ای، لکه‌های ناشی از جوش را از بین می‌برد. با افزایش تولید کلاژن، لیزرهای فرکشنال تاثیر مثبتی در جوانی پوست و شفافیت آن دارند. لیزر فرکشنال CO2 لایه‌های اول و دوم پوست را تحت تاثیر قرار داده و به رشد سلول‌های جدید پوستی کمک می‌کند.

نتیجه درمان با لیزر جای جوش فرکشنال حدود یک هفته بعد از درمان قابل مشاهده است. لیزر فراکشنال یکی از روش‌های غیر تهاجمی برای درمان جای جوش و اسکار است. با تولید میکرو کانال‌هایی در بافت پوست، این لیزر باعث تحریک تولید کلاژن در پوست می‌شود و با بهبود بافت پوست، جای آکنه و زخم‌های جوشی را بهبود می‌بخشد. این روش درمانی همراه با مزایا و معایب خود است که قبل از شروع درمان، باید مورد بررسی قرار گیرد.

لیزرپالسی

لیزر پالسی IPL، نوعی لیزر جای جوش برای درمان جای جوش و اسکارهای جزئی، روزاسه و لکه‌های قرمز ناشی از جوش است. در این روش، یک نور پالسی شدید کالیبره‌شده به سطح پوست می‌تابد تا رنگ‌دانه‌های پوستی مانند نواحی تیره‌تر، قرمزی و لکه‌های ناشی از جوش را شناسایی کند. اشعه لیزر به زیر پوست نفوذ کرده و منشا مشکلات پوستی را برطرف می‌کند.

لیزر SMOOTH BEAM

لیزر SMOOTH BEAM یک روش درمانی برای اسکار آکنه است که با استفاده از لیزر کم توان دایود (غیر تخریبی) با طول موج 1450 نانومتر عمل می‌کند. این دستگاه دارای بخش خنک کننده‌ای است که با اسپری کردن مواد خنک کننده به ناحیه مورد نظر، محل را سرد می‌کند. با این فرایند، لایه بیرونی پوست یعنی اپیدرم حفظ می‌شود و اشعه‌ی لیزر تنها به سطح بالایی درم هدف دارد. گرمای حاصله از این اشعه سبب افزایش تولید کلاژن در لایه‌ی عمیق‌تر می‌شود که بهبود ظاهر جای جوش را ایجاد می‌کند.

برای برداشتن جای جوش، این روش با لایه برداری توسط اسید تری کلرواستیک (با غلظت 30 درصد) ترکیب می‌شود. با استفاده از این روش، جای جوش‌ها بهبود یافته و عوارض آن کاهش می‌یابد. این روش برای کاهش عوارض به نیاز به اصلاح و بهبود دارد و نیاز به انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه دارد.

رفع جوش و جای جوش

درمان رفع جوش و جای جوش

استفاده از ماسک خانگی برای جلوگیری از ایجاد جوش صورت

می‌توانید از ماسک خانگی برای جلوگیری از ایجاد جوش بر روی پوست صورت خود استفاده کنید. با استفاده از مواد اولیه ارزان و بی‌خطر، می‌توان به جای درمان‌های پرهزینه جهت رفع جای جوش‌ها و همچنین جلوگیری از ایجاد جوش، از این روش استفاده کرد. همچنین، استفاده از ماسک خانگی صورت می‌تواند باعث شفافیت، جوانی و شادابی سطح پوست شما شود. همچنین از این ماسک های صورت می توانید برای کاهش التهاب پس از لیزر مو های زائد استفاده کنید. در کلینیک لیزر مهر با تجهیزات به روز و استریل و بهداشتی می توانید با خیال آسوده از به وجود آمدن جوش و جای جوش موهای زائد بدن و صورت خود را لیزر کنید.

ماسک آلوئه ورا برای انواع جوش صورت

ماسک خانگی آلوئه‌ ورا با ترکیبات خارق‌العاده‌ای برای درمان جوش و جای جوش و آکنه شناخته شده است. این گیاه ضمن دارا بودن ترکیبات ضدالتهابی، موادی مانند سولفور و سالیسیلیک اسید را نیز در خود جای داده است که به بازیابی پوست‌های آسیب‌دیده از جوش و آکنه کمک می‌کنند.

ماسک آلوئه‌ ورا به عنوان یکی از ماسک‌های مؤثر برای درمان جوش صورت شناخته شده است و برای پوست‌های چرب نیز مناسب است. حتی افرادی که نمی‌توانند از ماسک‌های صورت به دلیل چربی پوست استفاده کنند، می‌توانند از این ماسک خانگی استفاده کنند.

برای افرادی که دارای پوست حساس هستند، توصیه می‌شود آلوئه‌ورا را با چای سبز و یا زردچوبه ترکیب کرده و از آن به‌عنوان ماسک صورت خانگی استفاده کنند. در نتیجه، می‌توانند از مزایای خارق‌العاده این گیاه برای درمان جوش صورت و آکنه بهره ببرند.

ماسک خانگی خیار برای التیام پوست صورت

خیار به دلیل داشتن خاصیت ضد التهاب، و درمان جوش و جوش می‌تواند در تهیه ماسک خانگی برای پوست صورت استفاده شود و باعث آرامش و التیام پوست می‌شود. در این ماسک، پروبیوتیک نیز به کار رفته که می‌تواند به تغذیه میکروبیوم‌های سطح پوست کمک کند و همچنین حاوی ویتامین E و پتاسیم است که می‌تواند لکه‌های پوستی را کاهش دهد. برای تهیه این ماسک، نیمی از یک خیار را رنده کرده و دو قاشق غذاخوری ماست پروبیوتیک به آن اضافه می‌شود. این ترکیب سپس با دستان تمیز بر روی پوست صورت مالیده می‌شود. در صورتی که می‌خواهید از این ماسک استفاده کنید، بهتر است از برخورد با اطراف چشم خودداری کنید. پس از گذشت ۱۵ دقیقه، ماسک با آب گرم شستشو داده و پوست صورت تمیز شود. در نهایت، می‌توانید از یک مرطوب‌کننده نیز برای پوست خود استفاده کنید.

پیشگیری از جای جوش و جوش بهتر از درمان

برای جلوگیری از ایجاد جای جوش، لازم است از فشار دادن و کندن یک جوش فعال خودداری کرد. زیرا این عمل باعث می‌شود تا بافت زخم و جای جوش بیشتر شده و جای جوش به شکل محسوس‌تری در ظاهر پوست مشاهده شود. همچنین، استفاده از مواد آرایشی و کرم‌های ضد آفتاب بدون روغن نیز برای کاهش چربی پوست توصیه می‌شود. با این کار، خطر بسته شدن روزنه‌های پوستی و ایجاد جوش کاهش می‌یابد.

برای جلوگیری از جوش و جای جوش پس از لیزر موهای زائد بانوان ، لازم است توجه ویژه‌ای به پوست خود داشته باشید. در زمان بهبود علائم بعد از لیزر، پوست شما ممکن است حساس باشد و می‌تواند به راحتی تحریک شود. مراقبت های لازم پس از لیزر موهای زائد را انجام دهید.

همچنین بخوانید:

علت جوش زدن بعد از لیزر

لیزر بانوان در اهواز

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهتماسرزرو