همه چیز درباره ی کلاژن سازی پوست

افزایش کلاژن سازی پوست

کلاژن سازی پوست صورت


یکی از مهمترین دلایل پیری پوست صورت، کاهش کلاژن سازی پوست می باشد. کلاژن نوعی پروتئین مفید در پوست صورت است که برای قرارگیری بافت های مختلف پوست صورت به کار می رود. به صورت کلی کلاژن مانند نوعی چسب عمل می کند که کمبود آن سبب متلاشی شدن بافت پوست و چروکیده شدن آن خواهد شد.

این ماده به صورت طبیعی در بدن تولید می شود، اما در برخی از بازه های سنی محدودیت هایی برای تولید آن در بدن ایجاد خواهد شد. به همین خاطر در صنایع پزشکی کنونی روش هایی برای کلاژن سازی پوست ابداع شده اند؛ با به کارگیری این روش ها در زمانی که کلاژن سازی پوست صورت متوقف یا محدود می شود، با استفاده از برخی مواد و دستگاه ها این ماده تأمین خواهد شد.

راه های افزایش کلاژن سازی پوست

مواد غذایی برای کلاژن سازی پوست

کلاژن چیست؟

پیش از آن که به مفهوم کلاژن سازی پوست بپردازیم، بهتر است با ماهیت کلاژن در بدن آشنا شویم. کلاژن یکی از فراوان ترین پروتئین ها در بدن افراد است که در همه اندام ها اعم از قرنیه، تاندون ها، عضلات و پوست وجود دارد. این ماده با استفاده از برخی مواد غذایی مانند تخم مرغ، لبنیات، ماهی و… تأمین می شود. به این ترتیب برخی افراد با استفاده از یک برنامه غذایی مناسب برای تأمین کلاژن مورد نیاز بدن خود تلاش می کنند.

روند تولید کلاژن در بدن در سن 30 سالگی متوقف می شود. به همین خاطر در این بازه سنی مشکلاتی در پوست افراد به وجود می آید. نتیجه کمبود کلاژن در بدن افراد طی شدن روند پیری و افتادگی پوست است. به علاوه کمبود این ماده مشکلاتی در بخش های عضلانی بدن به وجود می آورد.

انواع کلاژن collagen

برای آشنایی با روش کلاژن سازی پوست، باید با انواع دسته بندی های کلاژن در بدن آشنایی داشته باشید. هر یک از انواع کلاژن در ترکیب اسیدهای آمینه دسته بندی می شوند. هر یک از این کلاژن ها به صورت طبیعی در بدن تولید می شوند. برخی از انواع این مواد را در زیر مشاهده می کنید:

  • کلاژن نوع یک که بخش مهمی از این ماده را در بدن تشکیل می دهد. این کلاژن در ساختار پوست، استخوان ها و … وجود دارد و تأمین آن برای همبندی پوست اهمیت دارد.
  • فیبرهای آزاد شده نوع دوم کلاژن هستند که در ساختار غضروف ها یافت می شوند.
  • کلاژن های عروقی نیز در بخش بعدی مورد توجه قرار می گیرند که در برخی اندام ها وجود دارند.
  • کلاژن های لایه های پوستی نیز یکی از این دسته بندی های مهم هستند.

نحوه کلاژن سازی پوست

برای تأمین کلاژن مورد نیاز بدن اسیدهای آمینه از مواد غذایی که در طول مصرف می کنیم، دریافت می شوند. اسیدهای آمینه نقش اساسی در کلاژن سازی پوست ایفا می کنند. مواد مغذی حاوی کلاژن از گوشت و ماهی و لبنیات به دست می آیند. این مواد سرشار از پروتئین هستند و کلاژن مورد نیاز را در دسترس اندام ها قرار می دهند. دریافت این مواد در سنین بالاتر، به رژیم غذایی روزانه آن ها بستگی دارد. در صورتی که از یک برنامه غذایی درست استفاده کنید، حتی در سنین بالا میزان کلاژن مورد نیاز تأمین خواهد شد.

مواد مغذی برای کلاژن سازی پوست

شما می توانید با استفاده از برخی مواد روند کلاژن سازی در پوست خود را بهبود ببخشید. در صورتی که در رژیم غذایی روزانه خود مواد زیر را به کار ببرید با مشکل کمبود کلاژن رو به رو نخواهید شد:

  • استفاده از دانه های کنجد برای جذب مس در بدن مزایای بی شماری دارد. شما می توانید پودر کاکائو و عدس را نیز به همین منظور در رژیم غذایی خود به کار ببرید.
  • مرکبات و سبزی ها نیز برای کلاژن سازی پوست مزایای بی شماری به همراه دارند.
  • در این زمینه مصرف به اندازه پوست مرغ و ژلاتین به کار رفته در آن نیز مزایای بی شماری به همراه دارد و روند کلاژن سازی را به شدت افزایش می دهد.
  • استفاده به اندازه از مرکبات نیز در خصوص جذب این مواد مفید مزایای بی شماری به همراه خواهد داشت. ویتامین c موجود در مرکبات برای تأمین کلاژن مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای تأمین آمینو اسید مورد نیاز در فرآیند کلاژن سازی، مصرف تخم مرغ و جوانه گندم نیز توصیه می شود.

رابطه کلاژن سازی پوست و سن و سال

هر چه سن افراد بالاتر می رود، روند کلاژن سازی پوست نیز کندتر خواهد شد. به طور کلی در بدن همه افراد از سن 25 سالگی کلاژن محدودتری تولید می شود. به همین سبب رعایت برنامه غذایی سالم در این رده های سنی اهمیت بیشتری پیدا می کند. در سن 30 سالگی این فرایند اغلب به صورت کامل متوقف می شود. بسیاری از بیماری هایی که در سنین بالاتر به آن ها مبتلا می شویم، تأثیر بیشتری بر آسیب های پوستی بر جای می گذارند. این مشکلات به دلیل کاهش سطح کلاژن در پوست به وجود می آیند.

بیماری هایی مانند کبد چرب در سنین بالاتر، سبب آسیب دیدگی پوست شما می شوند. در صورتی که این قبیل بیماری ها طولانی شوند، ریسک آسیب دیدگی پوست نیز افزایش می یابد. شما می توانید با استفاده از یک برنامه غذایی درست با مواد غذایی مقوی، از کاهش میزان کلاژن در پوست خود پیشگیری کنید.

تولید کلاژن در پوست

راه های تقویت کلاژن سازی پوست

راه های افزایش کلاژن سازی پوست

برای تأمین کلاژن مورد نیاز در پوست به جز برنامه غذایی مناسب، برخی راهکارهای جانبی نیز مورد توجه قرار می گیرند. گسترش فناوری های نوین برای مراقبت از پوست و فرآیند جوانسازی مزایای بی شماری داشته است که یکی از آن ها در رابطه با افزایش میزان کلاژن سازی در بدن است. پیش از هر چیز برای افزایش میزان کلاژن پوست باید از مصرف سیگار و سایر دخانیات پرهیز کنید. است. کاهش میزان استرس و قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید نیز از توقف کلاژن سازی در پوست پیشگیری می کند.

استفاده از راهکارهایی مانند فیشیال یکی از محبوب ترین روش های کلاژن سازی پوست و جوانسازی صورت به شمار می رود. این روش در کلینیک های زیبایی زیر نظر متخصصین مجرب انجام شده و تاثیر به سزایی در جوانی و طراوت پوست صورت شما بر جای می گذارد. در فرایند فیشیال تکنیک هایی مورد استفاده قرار می گیرند که سبب بهبود بافت های پوست صورت و افزایش گردش خون می شوند. به این ترتیب بازسازی سلولی بهتر انجام شده و میزان کلاژن در بدن تقویت خواهد شد. با این روش ها میزان چین و چروک ها و خطوط ایجاد شده بر صورت شما به شدت کاهش می یابد.

مطالعه کنید: بررسی انواع لیزر جوانسازی پوست و مزایای هرکدام

جمع بندی

در این قسمت در خصوص اهمیت کلاژن سازی در پوست صورت مطالبی را بررسی کردیم. تأمین میزان کلاژن مورد نیاز در بدن برای حفظ شادابی و جوانی پوست و سایر اندام ها اهمیت دارد. استفاده از روش هایی مانند فیشیال پوست در اهواز به شما کمک می کند که زیبایی و جوانی پوست صورت خود را به دست آورید. این روش تنها در چند جلسه کوتاه نتیجه مثبتی بر روند کلاژن سازی صورت بر جای می گذارد. در فرایند فیشیال از دستگاه ها و مواد موثر بر فرایند کلاژن سازی استفاده می شود که به شدت بر افزایش میزان پروتئین های مفید بدن تاثیرگذار خواهند بود. شما می توانید از این تکنیک های درمانی به صورت دوره ای استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهتماسرزرو